فوايد خوردن سيب، خواص سيب، سيب و سلامتي، سيب و زيبايي، سلامت قلب، سيب، سيب سبز، سيب قرمز فوايد خوردن سيب، خواص سيب، سيب و سلامتي، سيب و زيبايي، سلامت قلب، سيب، سيب سبز، سيب قرمز

مرکز تخصصی چاپ آنلاین حامد

فوايد خوردن روزانه يك سيب؛ از افسانه تا واقعيت

فوايد خوردن روزانه يك سيب؛ از افسانه تا واقعيت

همه ما در طول زندگي حداقل يك‌بار اين جمله را شنيده‌ايم كه مي‌گويند: «اگر روزانه يك عدد سيب بخوريد، بيماري از شما دور مي‌شود» مطلب پيش رو به شرح و بررسي اين موضوع از جنبه‌هاي مختلف علمي پرداخته است كه تقديم شما كاربران گرامي خواهد شد.

 

احتمالاً بار‌ها اين عبارت را شنيده‌ايد: “خوردن يك سيب در روز دكتر را دور مي‌كند” اين جمله چقدر به واقعيت نزديك است و آيا علم مي‌تواند آن را ثابت كند؟ در اين مقاله از فرارو به بررسي اين موضوع از جوانب علمي پرداخته‌ايم. در واقع مجله Notes and Queries اولين جايي بود كه نقل قول اصلي را منتشر كرد. اگرچه تحقيقات نشان مي‌دهد كه خوردن سيب بيشتر ممكن است با مراجعه كم‌تر به پزشك همراه نباشد، افزودن سيب به رژيم غذايي مي‌تواند به بهبود چندين جنبه از سلامتي كمك كند.

فوايد سلامتي

سيب با مزاياي زيادي همراه است كه مي‌تواند به سلامتي درازمدت كمك كند. اين ميوه داراي مواد مغذي مهمي از جمله: فيبر، ويتامين‌ها، مواد معدني و آنتي اكسيدان‌هاست. يك سيب متوسط مواد مغذي زير را تأمين مي‌كند:

§         كالري: ۹۵ گرم

§         كربوهيدرات: ۲۵ گرم

§         فيبر: ۴.۵ گرم

§         ويتامين C: ۹% نياز روزانه

§         مس: ۵ ٪ نياز روزانه

§         پتاسيم: ۴ ٪ نياز روزانه

§         ويتامين K: ۳% نياز روزانه

به طور خاص ويتامين C به عنوان يك آنتي اكسيدان براي خنثي‌سازي تركيبات مضر شناخته شده است كه به عنوان راديكال‌هاي آزاد عمل مي‌كند و از بيماري محافظت مي‌كند. سيب همچنين منبع خوبي از آنتي اكسيدان‌ها مانند: كوئرستين، اسيد كافئيك و اپي‌كاتچين است.

 

سلامت قلب را تضمين مي‌كند

مطالعات نشان مي‌دهد كه خوردن سيب بيش‌تر مي‌تواند با خطر كم‌تري از چندين بيماري مزمن ازجمله بيماري قلبي همراه باشد. در حقيقت يك مطالعه بر روي بيش از ۲۰هزار بزرگسال نشان داد كه مصرف مقادير بيش‌تر ميوه و سبزيجات ازجمله سيب با كاهش خطر سكته مغزي مرتبط است. اين ممكن است به دليل وجود فلاونوئيد‌هاي موجود در سيب باشد. تركيباتي كه نشان داده شده است التهاب را كاهش مي‌دهند و از سلامت قلب محافظت مي‌كنند.

سيب همچنين داراي فيبر محلول است كه ممكن است به كاهش فشار خون و سطح كلسترول كمك كند. هر دوي آن‌ها از عوامل خطر بيماري‌هاي قلبي هستند.

حاوي تركيبات مقابله با سرطان است

سيب حاوي تركيبات مختلفي ازجمله آنتي اكسيدان‌ها و فلاونوئيد‌هاست كه مي‌تواند از تشكيل سلول‌هاي سرطاني جلوگيري كند. طبق يك بررسي در ۴۱ مطالعه مصرف مقدار بيش‌تري از اين ميوه فوق‌العاده با كاهش خطر ابتلا به سرطان ريه همراه بود. مطالعه ديگري يافته‌هاي مشابهي را مشاهده كرد و گزارش داد كه خوردن سيب بيش‌تر با خطر كم‌تري سرطان روده بزرگ مرتبط است. تحقيقات ديگر نشان مي‌دهد كه يك رژيم غذايي غني از ميوه‌ها و سبزيجات مي‌تواند از سرطان معده، روده بزرگ، ريه‌ها، حفره دهان و مري محافظت كند. با اين حال براي ارزيابي اثرات بالقوه ضد سرطاني اين ميوه و تعيين اين‌كه آيا عوامل ديگري نيز در آن دخيل هستند، تحقيقات بيشتري لازم است.

باكتري‌هاي خوب دستگاه گوارش را تقويت مي‌كند

سيب حاوي پكتين است. نوعي فيبر كه به عنوان پروبيوتيك عمل مي‌كند. اين بدان معني است كه به باكتري‌هاي خوب روده شما تغذيه‌رساني مي‌كند. روده كوچك شما هنگام هضم فيبر را جذب نمي‌كند. در عوض به روده بزرگ شما مي‌رود، جايي كه مي‌تواند رشد باكتري‌هاي خوب را تقويت كند. همچنين به تركيبات مفيد ديگري تبديل مي‌شود كه در بدن شما گردش مي‌كنند. تحقيقات جديد نشان مي‌دهد كه اين ممكن است دليل برخي از اثرات محافظتي سيب در برابر چاقي، ديابت نوع ۲ و بيماري‌هاي قلبي باشد.

ساير فوايد سلامتي

سيب همچنين با چندين فوايد سلامتي ديگر مرتبط است كه مي‌تواند به دور نگه داشتن شما از پزشك كمك كند:

به كاهش وزن كمك مي‌كند: به دليل محتواي بالاي فيبر نشان داده شده است كه باعث افزايش احساس سيري، كاهش كالري دريافتي و درنتيجه كاهش وزن مي‌شود.

سلامت استخوان را بهبود ببخشيد: مطالعات بر روي انسان و حيوان نشان داده است كه خوردن مقدار بيش‌تري ميوه مي‌تواند با افزايش تراكم مواد معدني استخوان و كاهش خطر پوكي استخوان همراه باشد.

عملكرد مغز را ارتقا مي‌دهد: مطالعات حيواني نشان مي‌دهد كه خوردن سيب مي‌تواند به كاهش استرس اكسيداتيو كمك كند؛ همچنين از افت رواني و علائم كند پيري نيز جلوگيري مي‌كند.

در برابر آسم محافظت مي‌كند: مطالعات نشان مي‌دهد كه افزايش مصرف اين ميوه ممكن است با كاهش خطر ابتلا به آسم مرتبط همراه باشد.

خطر ديابت را كاهش مي‌دهد: طبق يك بررسي خوردن يك عدد سيب در روز با ۲۸ ٪ كاهش خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ در مقايسه با نخوردن آن همراه است.

 

آيا عوارضي در خوردن زياد سيب وجود دارد؟

هر عاملي كه از تعادل خارج شود، مي‌تواند بدن را با مشكلاتي رو به رو كند. خوردن هر روز يك سيب به سلامتي شما آسيب نمي‌رساند. با اين حال خوردن چندين سيب در هر روز ممكن است عوارض جانبي مختلفي ايجاد كند. به طور خاص افزايش سريع در دريافت فيبر در مدت زمان كوتاه مي‌تواند علائمي مانند نفخ و درد معده ايجاد كند. اگرچه اين مسئله براي بيش‌تر افراد مشكلي ايجاد نمي‌كند، افرادي كه از رژيم كم كربوهيدرات يا كتوژنيك پيروي مي‌كنند، ممكن است نياز به تعديل مصرف داشته باشند.

گزينه‌هاي سالم ديگر

سيب سرشار از ويتامين‌ها، مواد معدني و آنتي اكسيدان‌هاست كه يك افزودني عالي براي رژيم غذايي است و ممكن است چندين فوايد سلامتي را براي شما به همراه داشته باشد. با اين حال بسياري از ميوه‌ها و سبزيجات نيز هستند كه مجموعه‌اي مشابه از مواد مغذي را ارائه مي‌دهند و مي‌توانند به همان اندازه براي سلامتي مفيد باشند. علاوه‌بر اين قرار دادن انواع ميوه‌ها و سبزيجات ديگر در برنامه روزمره مي‌تواند عطر و طعم و ارزش غذايي بيش‌تري به رژيم غذايي شما اضافه كند.

در اينجا چند ميوه و سبزيجات ديگر وجود دارد كه مي‌توانيد در سبد غذايي خود به آن‌ها توجه داشته باشيد:

§         موز

§         بلوبري

§         كلم بروكلي

§         هويج

§         گل كلم

§         گريپ فروت

§         كلم پيچ

§         انبه

§         هلو

§         گلابي‌

§         آناناس

§         تمشك

§         اسفناج

§         توت فرنگي

§         گوجه فرنگي

در پايان بايد گفت اگرچه خوردن سيب بيش‌تر به معناي واقعي كلمه با مراجعه كم‌تر به پزشك همراه نيست، اين ميوه سرشار از مواد مغذي است و مزاياي زيادي براي پيش‌گيري از بيماري و سلامتي طولاني‌مدت به ارمغان مي‌آورد.

 


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/6/27 ساعت: ۱۴ توسط:elhammadadi :